Kto bol tento vizionár?
Ten zapálený človek bol môj otec Maximilián Málik. Dnes viem, že mu v jeho najlepších rokoch bolo veľmi ublížené. Invázia Rusov v 68. roku otca zomlela. Ako prokurátor bol zrazu odstavený a vyradený zo spoločnosti. Dvadsať rokov bol odkázaný na rôzne práce podradného charakteru. No vedel, že musí prežiť. Bol to zápas o to, ako uživiť rodinu a dôstojne si užiť život. Preto, keď v 89. roku sa konečne múdri ľudia spojili a zvíťazila Nežná revolúcia, začalo sa podnikať. Otec Maxo (tak ho známi volali) zbystril a chopil sa príležitosti. Vždy bol dušou podnikateľom. (Začal už ako malý chlapec – pomáhal v kine a krčme svojich rodičov trhať lístky a čapovať pivo.)
Ako 10-ročný čapoval pivo, ako 60-ročný začal radiť podnikateľom: tak vznikol Poradca podnikateľa
Ako právnik sa vyznal v zmenách a mnoho ľudí ho začalo žiadať o radu, pretože sa nevyznali ani v zákonoch, ani v podnikaní. A otec mal tieto dve veci v sebe, len ich oprášil. Zrazu začal byť pre ľudí spontánne žiadaný a potrebný. Po 20 rokoch strádania bol znova užitočný a doba ho chcela. Vtedy sa rozhodol, že svoju činnosť nazve „poradca podnikateľa“. Bol poradca všetkých tých ponížených, ktorí sa v socializme nemohli prejavovať, a rozhodol sa, že im bude pomáhať. Bola to taká jeho malá „pomsta“ socializmu. Otec mal radosť, keď mohol druhým pomôcť, poradiť. A aby nemusel stále opakovať tie isté rady desaťkrát, stokrát svojim priateľom a známym, rozhodol sa, že vytvorí knižku, ktorú nazval Poradca podnikateľa.
Ako sa tvorila prvá publikácia PP?
Už od začiatku mala v sebe rady, citácie zákonov, komentáre, otázky a odpovede, ako aj príbehy. Dá sa povedať, že otec bol sám sebe zákazníkom. Mal rád podnikanie a podnikateľov, a preto s obrovskou vášňou vytvoril produkt pre skupinu ľudí, ako bol on sám. Vložil doň lásku k ľuďom, ktorí sa neboja meniť veci, ísť do „nového“. Väčšina z nich sa narodila v socializme a netušili, čo je to podnikanie. Pre otca to boli takí Krištofovia Kolumbovia, ktorí vyplávali do neznámych krajín, a on im písal mapy a ukazoval smer. To všetko dal do toho prvého čísla. (Aj keď my sme nevedeli, že je prvé. Zistili sme to až vtedy, keď knižka vyšla z tlačiarne a bola na nej jednotka.)
Ako otec vymenil náš dom za auto plné kníh (na dva mesiace)
Na prvé číslo sme nemali peniaze. Otec musel založiť dom a ja (Juraj Málik – syn) so svojimi priateľmi Braňom Hornungom a Petrom Janušom sme museli knižky predať – jednoduchý plán. Hrozilo totiž, že môžeme skončiť svoje podnikanie ešte skôr, než začalo. Vymyslieť dobrý produkt totiž nestačí. Najväčšie umenie je predať ho. Mali sme problém – nechceli nás zobrať do kamenných kníhkupectiev. A tak nákladné auto s 15-tisícmi kníh stálo tri dni niekde na dvore PNS-ky.
Ako pre nás študenti urobili 2. nežnú revolúciu: Revolúcia v predaji
Šesť mesiacov po revolúcii opäť pomohli študenti. Na vysokoškolských internátoch sme vyhlásili, že hľadáme kamelotov a do troch hodín sa prihlásili. Rozostavili sa po Bratislave a po knižke Poradca podnikateľa č. 1 sa po pár dňoch zaprášilo. Tak sme zarobili peniaze na druhé a ďalšie čísla. Po pár mesiacoch sme sa stali jedným z mnoho desiatok vydavateľov. Samozrejme sme sa zamýšľali nad tým, ako v tej konkurencii vydržať a prežiť. A napadla nás spásonosná myšlienka.
Ako nám pomohol zákaz predaja v maloobchodoch v roku 1990
Keď nás nechcú predávať v kamenných obchodoch, pôjdeme priamo k zákazníkovi. Hľadali sme cestu, ako to urobiť, a vytvorili sme prvý predplatiteľský systém na Slovensku. Bolo to najlepšie strategické rozhodnutie – vynechali sme stredný článok maloobchod a šli priamo k zákazníkovi. V tú chvíľu sme sa stali nezávislí. Vytvorili sme vlastné distribučné kanály, vlastný marketing, databázu zákazníkov a postupom času aj vlastnú tlačiareň. Neskôr už nestačila jedna knižka, rozšírili sme ponuku o tituly špecializované na dane, účtovníctvo, mzdy, personalistiku.
Nie sme už len publikácie a knižky, sme aj zvuk a obraz
Postupom času, okolo roku 2000, sme, samozrejme, prešli do internetovej podoby vzdelávania poradenstva. Každú sekundu sa na naše webové stránky pozerá niekoľko tisíc ľudí, pretože sme nekonečná knižnica s nekonečným množstvom stránok. Rozšírili sme produkty pre právnikov, sudcov, starostov, personalistov i manažérov.
Čo sme 20 rokov netušili? Že naším poslaním je vzdelávať a pomáhať rásť – už 27 rokov
Poradca podnikateľa má vo vienku jeden dôležitý detail. Od začiatku sme chceli, aby zákazník nečítal naše knižky od A po Zet. Ale aby v nich našiel pomoc, keď potrebuje. Aby sme ho vzdelávali. Preto ponúkame celú plejádu príkladov, komentárov, riešení a odpovedí na otázky. Zákazník môže kedykoľvek v roku, keď potrebuje radu, tak siahnuť po našej knižke, videu, seminári, poradcovi online alebo internete a objaví ju. A čo je najdôležitejšie – na informácie od nás sa zákazník môže spoľahnúť. Od začiatku sme budovali tento atribút, a preto sa spájame s tými najväčšími autoritami v našich odboroch, aby nám dodávali najkvalitnejšie riešenia, rady a vysvetlenia. Nešetrili sme kapitálom, aby sme dostali najkvalitnejšie diela medzi našich zákazníkov. Až po 20 rokoch sme si uvedomili, že tieto unikátne riešenia vlastne vzdelávajú – inšpirujú a ukazujú cestu a návody.
Poradca podnikateľa je ako čaj alebo káva – robíme deň lepším
Produkty Poradcu podnikateľa sa stali bežnou dennou potrebou. Používajú sa takmer vo všetkých firmách a inštitúciách, na súdoch, ministerstvách, v prezidentskej kancelárii. Sme u veľkej časti právnikov, u polovice starostov. Sme u riaditeľov škôl a sme atribútom spoľahlivosti a istoty na všetkých úrovniach, všade tam, kde sa ľudia potrebujú oprieť o jasné informácie z oblasti zákona alebo noriem. Máme stovky tisíc užívateľov.
Aké je teda naše poslanie? Posolstvo, ktoré v sebe nesie aj názov firmy Poradca podnikateľa, je poradiť, pomôcť a robiť ľudí šťastnými. Sme najväčší odborný vydavateľský a vzdelávací dom na Slovensku.
Tvoríme najlepšie riešenia. Vzdelávame. Dávame šťastie.